Krasa.cz

Rubrika ‘Příběhy slavných’

Dnešní článek bude prvním dílem seriálu o Coco Channel, která, jak již název dnešního příspěvku napovídá, dobyla svět módy, do té doby svět mužů.

V neděli 19. srpna tomu bylo přesně 129 let, co ve francouzském Saumuru světlo světa poprvé spatřilo chudé děvčátko, které pokřtili Gabrielle Bonheur. Ačkoli její druhé jméno znamená v překladu „štěstí“, její dětství tak rozhodně nevypadalo. Při pohledu na smutnou tmavookou holčičku marně vyhlížející svého otce z oken sirotčince by nikdo neřekl, že právě ona jednou způsobí neuvěřitelnou módní revoluci. Řeč je o samotné Coco Chanel. Připomeňte si s námi výročí narození této ikony, připravili jsme pro vás několik perliček z jejího života.

Coco jako malá/mladá holka

mlada cocoDětství strávila v přísném a ponurém prostředí sirotčince, ale o prázdninách se u své tety věnovala svému nejoblíbenějšímu koníčku – šití. Po odchodu z klášterního prostředí se rychle vyučila švadlenkou v pánském salonu. Gabrielle ale toužila po něčem víc než sedět od rána do noci u šicího stolu. Toužila po slávě. Aby se svému snu aspoň trochu přiblížila, vystupovala v amatérském kabaretu, kam se s oblibou chodili bavit mladí důstojníci. Jedna ze dvou písniček jejího chudého repertoáru ´Qui qu´a vu Coco´ zpívala o Pařížance, která ztratila pejska jménem Coco. Mladá Gabrielle byla i přes svou hubenou, téměř chlapeckou postavu na jevišti tak přesvědčivá, že si od vojáků vysloužila přezdívku – Coco. Kdo by si ale myslel, že dvě protínající se C ve znaku Chanel vycházejí z jejího nového křestního jména, neměl by pravdu. Gabrielle „Coco“ Chanel si později zvolila značku, která existovala již mnohem dříve – dvě C byla totiž znakem jejího dědečka truhláře a mohla jí tak vždy připomínat, z jakých poměrů pochází.

Jak se chudá švadlenka dostala mezi francouzskou smetánku?

Docela jednoduše – v kabaretu si ji vyhlédl důstojník Balsan, milionář a milovník luxusního života. Gabrielle se chopila své šance a nechala se vytáhnout ze dna společnosti na její vrchol. Její duše ale špatně snášela, že se musí neustále podřizovat bohatému milenci a navíc – Gabrielle se v přepychu doslova nudila. Nakonec zvítězila její touha provokovat, a tak se 26letá Coco v době honzíků, krajek, kanýrů, korzetů a paraplíček objevuje na dostizích ve vázance svého milence a v kabátu jeho přítele. Pánské oblečení na ženě při společenské události! Neslýchané! A navíc model završila slamákem, který si sama vyrobila. Ženy utažené v korzetu až k omdlení a s obrovskými šlehačkovými klobouky na hlavách hleděly na její sportovní model nejprve znechuceně, ale hned na to závistivě. Právě tento provokativní počin stál na prahu její závratné kariéry.

zdroj: Xparfemy.cz

Třetí, poslední díl bude o vrcholu, ale také zajímavostech o vůdčí osobnosti módního světa, kterou Gabrielle Coco Chanel bezesporu je…

„Není ošklivých žen; jsou jen ženy, které se neumějí udělat krásnými.“
Coco Chanel

parfemy chanelCoco Chanel si v Paříži otevřela luxusní butik s ateliérem, ve kterém tvrdě pracovala na svých modelech. K cestě na vrchol vysoké společnosti bez mrknutí oka využívala mocné a bohaté muže své doby, kteří pro ni nebyli víc než trofejemi a můstkem do nejvyšší společenské vrstvy. Modely se značkou Chanel se staly módním diktátem a Coco představovala ikonu nové generace emancipovaných žen. Cesta z vrcholu na dno ale bývá rychlá a nečekaná. Přišla druhá světová válka. Coco, odhodlaná přežít za každou cenu, byla okolnostmi donucena uzavřít celý svůj módní dům. Otevřený zůstal jen obchod s parfémy, který si rychle oblíbily manželky nacistických důstojníků. Coco mezi nimi ve svých šestapadesáti letech dokonce našla o třináct let mladšího milence. Styky s okupanty ji ale přivedly na okraj propasti. Dokonce se zapojila do spiknutí proti Winstonu Churchillovi, ale operace se nezdařila. Po osvobození Paříže nastaly kolaborantům těžké časy a Coco nebyla výjimkou, dokonce byla na několik hodin zatčena. Prchla proto do Švýcarska, odkud sledovala vývoj poválečné módy. Diorovy kreace a haut couture plná krajek, volánů a skladů jí připadala odporná.

V roce 1954 tak začala pracovat na nejdůležitější kolekci svého života. Bylo jí sedmdesát jedna let, když se z exilu vrátila do Paříže, aby znovu zazářila a nechala svým konkurentům spadnout čelist. Plán tentokrát nevyšel. Francouzi vzývali Diora a nad modely Chanel ohrnovali nos, vzpomínka na Gabriellinu kolaboraci ještě nevybledla. Chanel zachránila Amerika – její výstředně jednoduché modely uchvátily bohaté Američanky a o novou kolekci se doslova praly. Časem ji opět vzala na milost i Francie a celá Evropa. Její modely byly vždy jedinečné, originální, jednoduché, praktické a luxusní. Coco měnila zaběhnutá pravidla a v 70. letech bylo jmění dříve chudé švadlenky kolosální. Ikona módního průmyslu dosáhla všeho, co si přála. Chybělo jí jediné – láska. „Člověk by neměl žít sám. Je to chyba,“ říkávala. Zemřela sama ve svém apartmá hotelu Ritz v nedožitých 88 letech.

Věděli jste, že…

•    Coco milovala černou a bílou, fascinovaly ji totiž roucha jeptišek ze sirotčince, kde trávila dětství. Inspiraci v neradostném dětství nacházela ostatně velmi často.
•    Proč Chanel No. 5? Coco šla proti proudu a místo poetického jména vybrala číslo jednoho ze vzorků, které jí parfumér Ernest Beaux, nabídl.
•    Jednoduché flakony odpovídaly její filozofii. Coco nechtěla, aby se parfém ztrácel v broušeném skle, naopak ho nechala vyniknout v obyčejném hranatém flakonu.
•    Coco měla vždy spíše chlapeckou postavu bez předností, které by mohla dávat na odiv. Proto volila jednoduché rovné střihy, které její nedostatky perfektně skryly. Vytvořila styl sama pro sebe, který svou dokonalostí oslovil miliony žen.

zdroj: Xparfemy.cz

Bourjois ParisBourjois při vývoji kosmetiky myslí nejen na dokonalé složení, ale také na praktické používání výrobků. Proto už v roce 1890 představuje vůbec první kosmetický set – krásný a elegantní, obsahující rtěnku, pudr s pudřenkou a řasenku. Na jeho úspěch navázala paletka v ultratenkém pouzdře s vestavěným zrcátkem, tmavě rudou rtěnkou, mini balením pudru a maličkou pudřenkou z labutího chmýří. Bourjois jednoduše věděl, jak udělat život ženy snazší – a dokonalost vždy umocnil nádherným, avantgardním balením.

Po čem ženy touží

Ve dvacátých letech minulého století ženy volaly po nezávislosti a nové identitě podtržené vzhledem uličnice. A byl to právě Bourjois, kdo jim podal pomocnou ruku. Firma okamžitě pochopila přání žen a přispěchala s novým způsobem líčení – make-up už nesloužil jen pro vlastní potěšení, ale jako vyjádření osobnosti ženy. Už v roce 1936 reklamní plakáty Bourjois volají: „Žena bude volit!“, ačkoli je tento návrh teprve projednáván parlamentem a bude přijat až o celých devět let později! Bourjois ví a vždy věděl, kde je jeho místo – na straně žen.

Pro milovnice příběhů

Motto značky Bourjois vždy bylo „dát ženám vše, co si přejí“. A která dáma by neměla ráda příběhy? Od dvacátých let proto má Bourjois svou průvodkyni světem krásy. Jmenuje se Babette a je to mladá, elegantní dáma. Je imaginární velvyslankyní  světa parfémů a líčení Bourjois ve všech světových novinách, které po dobu šesti let psaly o jejích dobrodružstvích. Stala se hrdinkou více než  dvou set vtipných, energických titulků jako „Babette má potíže“, „Babette a zdráhající se snoubenec“ nebo „Babette připravuje mistrovský kus“. Ženy z celého světa Babette milovaly a Bourjois se ta k těšil obrovské přízni.

Zdroj: xparefémy.cz

Bourjois ParisRoku 1879 spatřil světlo světa pudr z jávské rýže, Poudre de Rise de Java, který měl zanechat světlou a hedvábně jemnou pleť. Ženy si myšlenku dokonale hebké pleti okamžitě zamilovaly a rýžový pudr umožnil firmě Bourjois rozšířit prodej do mnoha zemí. Ruční výroba nestačila obrovskému zájmu a Bourjois v roce 1891 vybudoval svou první parní továrnu ve francouzském Pantin. O šest let později dosáhl celosvětový prodej rýžového pudru neuvěřitelných dvou milionů kusů. Informace o výrobku se překládaly do pěti jazyků a značka Bourjois byla v té době známá jako „Poudjava Paris“!

První katalog  a hned 700 položek!

Prvním katalogem Bourjois byla jistě radost listovat. Obsahoval dokonalé kresby jednotlivých výrobků včetně jejich detailních popisů. V roce 1898 vyráběla firma Bourjois více než 700 různých produktů. Milovnice kosmetiky v katalogu našly vše pro dokonalou krásu. Tvářenky mnoha odstínů, oční stíny, rýžové pudry, lesky, rtěnky i „indické tablety“, předchůdce dnešní řasenky. Bourjois šel na svou dobu ještě dál. V nabídce byly dokonce parfémové extrakty na kapesníčky, voňavé sáčky do bačkor, zubní pasty, vlasová péče a dokonce „maďarská pomáda“ sloužící pánům k úpravě kníru. Každý produkt byl doveden k naprosté dokonalosti, stejně jako jeho podoba v katalogu.

Zdroj: xparefémy.cz